Learn. Lead. Innovate.

Learn. Lead. Innovate

maanantai 11. joulukuuta 2023

Mitä laskeville oppimistuloksille voidaan tehdä? Maalaisjärjellä tehty PISA-analyysi

 

    

                                             Kuva : Aki Puustinen DALL-E 3 tekoälyohjelmalla 

Kouluväki ja Suomen päättäjät ovat nousseet takajaloilleen tuoreiden PISA tulosten julkaisun jälkeen. Entisestä PISAlandiasta on tullut OECD:n keskiverto koulumaa, joskin vielä olemme hieman keskiarvon yläpuolella. Silti Suomi on valittu maailman onnellisemmaksi maaksi useita kertoja peräkkäin. Mikä tässä yhtälössä mättää ? 

Laadin 10 kohdan listan siitä, miten joitakin asioita voitaisiin todennäköisesti parantaa oppimisessa. Huomionarvoista on myös se, että valtaosa oppimisesta (80%) tapahtuu nykyisin muualla kuin koulussa. Puolet tästä listasta ei juurikaan liity kouluun vaan koteihin ja yhteiskunnan mullistuksiin. Useat niistä liittyvät perhe-elämään ja vain osa tukee koulussa oppimista. Lista ei perustu mihinkään tutkimukseen vaan 28 vuoden kokemukseen ja työskentelyyn kouluissa (yläkoulu ja lukio) opettajana, rehtorina sekä isänä ja kasvattajana olemiseen. 

1. Luetaan pienille lapsille kotona, koska lasten sanavarasto on kaventunut. Aamupala ja päivällinen syödään yhdessä kodeissa ja jutellaan päivän asioista. Opetellaan samalla dialogia ja toisen kuuntelemista. Tasainen rytmi ja toistuvuus elämässä luovat turvaa.

      2. Ollaan aikuisia ja päätetään asioista lasten puolesta eikä anneta lapsille vaihtoehtoja. Ole vanhempi, älä kaveri. Tuota lapsille myös pettymyksiä. 

      3. Ei kännyköitä kovin nuorille lapsille. Leikki on lapsen työtä, ei somettaminen. Leikki ja hulluttelu lisäävät luovuutta. 

4.   4. Leikitään, liikutaan ja urheillaan lasten kanssa. Tunti liikuntaa antaa kaksi tuntia energiaa. Motoriset taidot nostavat itseluottamusta ja minäpystyvyyttä.

     5. Tuetaan perheitä, koska yleensä nuorten ongelmat (myös oppimisvaikeudet) kumpuavat ja ovat heijasteita kotoa. Lasten ”ura” etusijalla. 

     6. Kunnon yöunet, koska puolet oppimisesta tapahtuu ja ”kiinnittyy” nukkuessa. Murrosikäisten lasten kännykät jätetään lataukseen yöksi muualle kuin makuuhuoneisiin. 

     7. Paperikirjat kouluihin takaisin osittain. Kirjoista on helpompi lukea pidempiä tekstejä ja kirjoja voidaan alleviivata ja tehdä muistiinpanoja marginaaleihin. 

     8. Muistiinpanojen tekeminen käsin tai diginä. Opitun pitää käydä omien aivojen kautta, jota motorinen toiminta lisää.

     9. Tarkistetaan kotona läksyt, joita tulee joka päivä. Työmoraali läksyissä ja muualla, näytä itse esimerkkiä. Katsotaan yhdessä uutiset, joista keskustellaan.

     10.  Kysellään lapsilta kokeisiin kirjan kappaleita ja tehtäviä. Myös yo-kokeisiin ”tentataan”/kysytään tehtäviä ja opintojaksojen kirjat. Ollaan samalla kiinnostuneita lasten koulunkäynnistä. Vaatii aikaa ja vaivannäköä vanhemmilta, mutta kannattaa taatusti. Tilataan sanomalehti.

Mitä tuumaat? Oletko mukana?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti